2011. március 11., péntek

Az első próbálkozások 0-ról építésben

   Tehát vasútmodell, N méretarány, magyar téma. Az irány megvan. Az első építési próbálkozásom a Szili volt és még most is az. :)

   0-ból építésnél, a makettezés terén szerzett tapasztalataim alapján, nem álltam neki sztirollapokból vagdosni és reszelgetni ebben a méretben. Bár ismerek olyan modellezőt, aki ezekkel a  módszerekkel is gyönyörű dolgokat alkot, én nem bízom magamban ennyire. Gondoltam egy nagyot, ha már lúd, legyen kövér, és a család egy barátjának segítségével lézergravírozóval elkészítettük az első protó anyagát. Az 1 mm-es sztirolból készült lapot kellett hajtogatni, tömíteni, csiszolni és festeni. Persze, mint minden kísérletezés, ez sem hozta a várt eredményt elsőre, és a sokadik próbálkozás után be kellet látnom, hogy nem is fogja. Az általunk használt gép erősen csíkozta a felületet és ennek eltüntetése a kis zeg-zugokból sokszor lehetetlennek tűnt számomra. Másik probléma volt, hogy a lézer hője eldeformálta a műanyagot, amit összeállításnál nem tudtam korrigálni, javítani.

variációk,kísérletek
egy témára...











 Ezeknek a próbáknak akkor is meg volt a maga hasznuk, még ha az eredményük felejthető is.
  - Most már tudom, hogy ami festetlenül Szilinek néz ki, az lefestve egyáltalán nem biztos, hogy Szili is lesz.
  - Most már tudom, hogy csak egy "hűjegyerek" gondolja úgy, hogy pikk-pakk megépítek 0-ról egy mozdonyt.
  - Most már tudom, hogy egy elfogadható modell elkészültéig rengeteg idő és türelem kell ebben a műfajban.

   Persze ugyan ez a technika egy ügyesebb kezű, türelmesebb modellezőnél lehet, meghozza a kívánt eredményt. Én inkább keresni kezdtem más megoldást. Az Index fórumának köszönhetően akadtam rá Erő János alias "Rézgaras" oldalára http://erojr.home.cern.ch/erojr/content/hobby_m.htm. A színvonalas, tartalmas oldalon főként a rézmaratással foglalkozó rész keltette fel az érdeklődésemet. A makettezésből nem voltak ismeretlenek számomra a szupereléshez használt réz, alpaka kiegészítők. De, hogy ezeket házilag magam is előállíthatom, nem gondoltam volna. Megépítettem az ott leírtak alapján az első marató tartályomat és hatalmas hévvel belevetettem magam a rézmaratásba. Első próbáim Máv típusépületek nyílászárói voltak "elfogadható" sikerrel. Már itt bebizonyosodott számomra a módszer használhatósága. A kezdeti sikeren felbuzdulva megrajzoltam egy egyszerűbb jármű, a Bzmot marató filmjét, majd a Bhv 1-1 típusát. A posta Bhv és a Bzmot kerekekre állt, de be nem fejeztem őket. Itt még a maratási technikám végeredménye azért hagyott kívánni valót maga után. Itt kaptam önzetlen segítséget Jakó Attilától http://jakoa.hostei.com/ , rengeteg hasznos tanáccsal látott el. Külön köszönet érte!
   Az elmúlt 3 évben e hobbinak köszönhetően sok emberrel ismerkedtem meg, és jó pár barátra tettem szert. Sokszor kérdezték, hogy működik a rézmaratás, mit hogyan kell és érdemes csinálni. A következő bejegyzésben megpróbálom az én módszeremet leírni. Sokban nem fog különbözni Rézgarasétól, a lényeg valójában ugyan az.

Nincsenek megjegyzések: